رفتن به بالا

رسانه‌ای متفاوت

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵
  • الأربعاء ۱۹ ربيع ثاني ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 18 January

بصیراحمد دانش‌یار بختیار

سفرنامه | از هرات تا برلین


احمد خوش‌نام:

سکه‌یی که رهنورد یافت


بایگانی‌ها فرهنگ و هنر - مجله انترنتی هفت قلم

ارغنون:

تا مرد فیس‌بوک نساخته باشد …

وقتی گزاره‎ای را  [در فیس‌بوک]  می‌خوانیم چگونه باید به آن واکنش نشان بدهیم؟ این یک سوال جدی است. فیس‌بوک و در مجموع تمام شبکه‎های اجتماعی ...

سعید حقیقی

گفتگو با داکتر اکرم عثمان

اشاره: در سال ۲۰۰۹ میلادی گفتگویی با اکرم عثمان داشتم در باره داستان‌نویسی در افغانستان که بخش‌هایی از آن در رسانه‌های کشور منتشر شده است. ...

بصیراحمد دانش‌یار بختیار

سفرنامه | از هرات تا برلین

نخستین سفرم به برلین آلمان همراه با دلهره و اضطراب آغاز شد. آخرین تماس‌هایم با مسوولان قنسولی سفارت آلمان نا امید کننده بود؛ زیرا مسوولان ...

احمد خوش‌نام:

سکه‌یی که رهنورد یافت

محمد اعظم رهنورد زریاب نام بلند آوازه در ادبیات داستانی افغانستان است. زریاب بیش از پنج دهه است که در عرصه روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی راه ...

ارغنون:

تاریخ هنرجو نیست؛ ادب‌دوست است!

شعر متعالی با "حق"، "خیر" و "زیبایی" پیوند دارد. ماندگاری شاعر به میزان برخورداری او از این سرچشمه‎ها بستگی دارد. شاعری که در کویر خطاکاری ...

فرش سرخ زیر پای دختر مهاجر

درخشش «فرشته» افغانستان در مراکش

فیلم رفتن (Parting) داستان دو جوان افغانی به نام‌های فرشته و نبی است که عاشق یکدیگر شده‌اند، اما فرشته مجبور است به تبعیت از والدین ...

محقق عبدالغنی نیک‌سیر:

نگاهی به مثنوی فریدون و زهره

در چندین دهه گذشته، تعداد زیاد سخنوران وشاعران و تاریخ‌پژوهان شیفته فرهنگ‌ وهنرهرات در گذشته‌اند که در این میان استاد عبدالرووف فکری سلجوقی با قدی ...

عزیز نیکیار:

ایرانی خوب یا افغانی بد مسئله این‌ است

"ابد و یک روز" نام یک فیلم تازه ساخته شده  ایرانی به کارگردانی سعید روستایی  است که توانسته جایزه‌های بسیاری را به دست بیاورد. داستان  خانه‌یی در ...

آرین آرون:

چه بر سر موسیقی ما آمده است؟

"به دستی شاخه‌ای زیتون/ به دست دیگرت باران/ تو از فصل نجیب جنگل میعاد می‌آیی..." پشت سرهم نمی‌دانم برای چندمین بار بود که این آهنگ ...


یادداشت ویژه

جنیدالله اشکانی:

جامعه مدنی ومدنیت ما

بحث در حوزه جامعه مدنی در کل وخصوصا در جامعه امروزی مان نیازمند وکاوی ومطالعه گسترده دارد که بتواند در جامعه فعلی ما جایگاه خود را دریابد.واین اصطلاح در علوم اجتماعی در مقابل دولت به حوزه ای از روابط اجتماعی اطلاق می شود ، که فارغ از قدرت سیاسی است. وبه مجموعه نهادها، موسسات ، انجمن ها وتشکل های مدنی (غیرخصوصی)را در برمیگرد. تمیز مفهوم جامعه مدنی از مفهوم دولت محصول اندیشه سیاسی قرن هژدهم ونزدهم در غرب بوده است. که در یک مفهوم میتوان ادعا نمود که جامعه مدنی حوزه روابط اجتماعی ودولت حوزه روابط سیاسی میباشد. وجامعه مدنی زمانی واقعیت یافت که رابطه های مالکیت از قید جامعه های باستانی وقرنهای میانه رهای حاصل نمود . از ۱۹۷۰م به بعد مباحث جامعه مدنی جدی در نظر گرفته شد ابتدا با اصطلاح دولت تفاوت نداشت ودر قرن ۱۸ م این تفکیک بوجود آمد. هگل جامعه مدنی را میانجی میان خانواده ودولت (سیستم نیازها)درک کرده بودو اظهار میداشت که  بین دولت وجامعه مدنی رابطه بغرنج، متقابل وتکمیلی برقرار است. جامعه مدنی در مقایسه با خانواده خود شکل نارسایی دولت  است .در مقایسه با دولت هم مقوله ای جزئی است. خانواده مظهر وحدت وعشق در حالی که جامعه مدنی مظهر تفرق ورقابت است.جامعه مدنی در سه حوزه نظام نیازها یا رابطه اقتصادی، حوزه اجرای عدالت وحوزه اصناف نهادهای رفاهی گفته اند. یک نظر کوتاه درین مورد به اندیشه مارکس که جامعه مدنی را در حوزه زیر بنایی یا اقتصادی ومجموعه روابط میان افراد وطبقات میداند.ونیز مارکس جامعه مدنی را جامعه بورژوایی گفته است. آنتونیوگرامشی ارتباط دولت وجامعه مدنی را در ارتباط باهم بکار برده است. وجامعه مدنی را حوزه روبینا بخش ایدولوژیک آن بکار میبرد. ایشان دولت را حوزه عمومی وجامعه مدنی را حوزه خصوصی در نظر گرفته است. جامعه مدنی حوزه است که در آن کشمکش های اقتصادی ، اجتماعی، وایدولوژیک واقع میشوند. ودولت می کوشدآن منازعات را از طریق وساطت حل کند. کارگران این منازعات درون جامعه مدنی عبارتنداز نیروهااجتماعی ، طبقات، گروها ، جنبشهای اجتماعی، نهادها، سازمانها،گروه فشار،انجمنهاو  احزاب سیاسی نیز یک پا در جامعه مدنی ویک پا در حوزه دولت دارند.آنچه که  در جوامع امروزی ما بعنوان جامعه مدنی نزد عامه مردم تعریف گردیده است . در حقیقت آنچه که از اذهان تیوری پردازان جامعه مدنی بوده  متفاوت میباشد .  وامروز با آنکه نهادهای جامعه مدنی را بعنوان وسیله فشار میداند ولی تا هنوز بنا بر علل مختلف نتوانسته جایگاه اصلی اش را در اجتماع بیابد.که در حقیقت جامعه مدنی امروزی برداشت عام گرایانه در محیط وماحول ما گردیده است.  امیدواری های وجود دارد که جامعه مدنی منحیث نهادهای معتبر در جامعه بتواند موثرت شان را در تحولات جامعه فعلی کشور ایفا کند. منبع: بشریه ، حسین(جامعه شناسی سیاسی ) جنیدالله اشکانی